Kirkenær Ballettskole ble startet av Jorunn og Even Kirkenær i 1955. Huset der ballettskolen også ligger i dag, ble spesialbygget for dans i 1962 og rommet både ballettskolen og familien Kirkenær. «Det blå huset på haugen» har rommet dansekunst siden da og har vært et «mitt andre hjem» for veldig mange dansere opp gjennom årene og er det i dag.

JorunnKirkenær.jpg
Foto: Rigmor Dahl Delphin/Oslo Museum/oslobilder.no

Jorunn Kirkenær (født 03.mai 1926, død 22.januar 2021) er et av de mest betydelige navn i norsk dansehistorie, både som danser, koreograf og pedagog. Hun hadde over 60 års erfaring som profesjonell danser og koreograf, danset på alle de største scenene i Norge, og var bla. med i “The Ed Sullivan show” som ble tatt opp og sendt på direkten fra New York.

Hun var inspirator for tusenvis av barn og unge, hun gjorde dansen kjent for hele Norge gjennom fjernsynet, og er blitt kalt «Jazzballettens mor» på bakgrunn av innførelsen av denne stilen til Norge. Jorunn stiftet og bygget opp Norges første Høyskole for dans; den gang kalt Ballettinstituttet, senere Den Norske Balletthøyskole og Norges Dansehøyskole, og idag Høyskolen Kristiania, avd. Dansekunst. Hun var også med på å etablere dansetilbudet ved Fagerborg videregående skole gjennom «Kirkenær linjen», denne er idag del av Edvard Munch Videregående skole.

Jorunn sto på barrikadene for dansen som kunstform gjennom et langt liv, og har satt sine spor over hele landet. For sin innsats for dans i Norge fikk hun i 1995 Kongens fortjenestemedalje i gull, og hun har også mottatt Narvesenprisen, Foreldre og Barn pris, Senter for Dansekunsts ærespris, Oslo bys Kulturpris og hadde Statens Kunstnerlønn for sitt bidrag til Norsk Kulturliv.

Kompaniet; «Jorunn Kirkenærs Barneballett» er høyst aktive i dag, og danser både tradisjonelle danser koreografert av Jorunn m.flere og nye koreografier. Det er en glede for at oss at vi i dag har flere generasjoner Kirkenær dansere på huset og at tradisjonene ivaretas og føres videre i nye tider.