"Det vakreste smykket er en vakker holdning"

Det er med tungt hjerte vi kan meddele at Jorunn Kirkenær døde fredag 22.januar 2021. Hun ble 94 år.

Gjennom dansen har Jorunn har hatt enorm betydning i våre liv. Hun hadde en enorm kraft og vilje til å skape, og vi har så uendelig mye å takke henne for. Tenk så mange mennesker som har hatt glede av dansen på Sørbyhaugen!

Jorunn og Even startet Kirkenær Ballettskole i 1955, og flyttet inn i det spesialbygde huset i Sørbyhaugen 33 i 1962. Hun har vært en av de fremste pionerene innen utvikling av dans og jazzballett i Norge. Som danser og koreograf var hun tilknyttet flere scener, og hadde en internasjonal karriere. Hun var også svært aktiv med å få dansen inn i tv, den gang tv ble mer og mer vanlig for alle.

I 1966 etablerte hun Ballettinstituttet (senere Den norske balletthøyskole / Norges dansehøyskole, i dag avdeling under Høyskolen i Kristiania) og drev denne fra 1966-1981. Mange av dagens koreografer, dansere og pedagoger har sin utdanning fra ballettskolen og høyskolen.  I 1982 etablerte hun også Kirkenærlinjen på Fagerborg videregående skole (i dag på Edvard Munch videregående skole).

Jorunn startet "Jorunn Kirkenærs Barneballett", også kalt Barneballetten, tidlig på 60-tallet. Barneballetten er den dag idag ballettskolens kompani for barn og ungdom. Barneballetten har gjennom årene vært med på utallige opptredener rundt om i Norge på ulike eventer og teatre, bla. i "Reisen til Julestjernen" på Nationaltheatret.

Hun har mottatt en rekke priser for sin innsats innen dansekunsten, bl.a.Kongens Fortjenstmedalje i gull (1995), Danseinformasjonens ærespris (1997) og Oslo Bys Kulturpris.

De som har møtt Jorunn vet hvilken engasjert, lidenskapelig, kunnskapsrik og temperamentsfull dame hun var. Vi skal feire hennes liv gjennom dansen på ballettskolen, og vet at det ville gitt henne stor glede å vite at alle "hennes barn" danser videre!

For oss som driver skolen idag er det godt å vite at Jorunn verdsatte den jobben vi gjør med ballettskolen. Vi er så takknemlige for at hun fikk sett flere av våre forestillinger og at hun uttrykte begeistring for det kunstneriske arbeidet vårt.

Vi skal gjøre alt vi kan for at fremtidige generasjoner skal få være en del av Kirkenær tradisjonen!

Jorunn er for alltid i våre tanker og hjerter. Hvil i fred!

Else Margrete Sveinsson og Irja Tuchel Da Graca

Jorunn Kirkenær på Oslo Bymuseum 2014 -  Foto: Margrethe Geelmuyden

Jorunn Kirkenær på Oslo Bymuseum 2014 - Foto: Margrethe Geelmuyden

Jorunn i Birger Bartolins ballett "Prins Karneval" 1954.  Foto: Fred Monclaire